Potulky Egyptom - Luxor

09.08.2019

V Egypte žijeme už piaty rok. Snažíme sa túto časť Afriky čo najviac precestovať a tak spoznať krásy Egypta. S mojim Vladimírom máme obaja túlave topánky, milujeme cestovanie. V tomto sme si totálne sadli, asi aj preto sme spolu. Od nového roka sme plánovali, že sa vyberieme do Káhiry. Ta padla, nedalo sa ísť, lebo kamarátovi čo mal ísť s nami nedali dovolenku. Tak sme rozmýšľali nad plavbou po Níle. Od tej sme ale upustili, lebo na Níle v tomto ročnom období je fakt kosa. Áno, aj v Egypte vie byť zima. A  tak prišiel na rad Luxor,aj keď sme tam už niekoľkokrát boli. A myslím,že sme  spravili  dobre...

Egyptské cesty a egyptskí šoféri

Vybrali sme sa ráno o 8:00. Do Luxoru sme dorazili o 12:00 na obed. Celkom dobrý čas. Možno by sme dorazili aj skôr, nebyť  otrasných egyptských šoférov ( slušne povedané ). Na ceste cez púšť je pomerne  bezpečne, krásna cesta, bez akejkoľvek chybičky, no musíte byť čo najviac pozorní. Nikdy však na križovatkách neviete, kedy vám do protismeru vbehne nejaké auto motorka ,či TukTuk, čo sa stalo nám. Takže oči na stopkách musíte mať STÁLE. Blbý šofér sa nájde všade, ale ten ktorý nám vletel do cesty nás takmer zabil. Vladimír si po tomto šoku zapol radšej svetlá a samozrejme každý mu blikal a ukazoval, že svieti cez deň. Ale nám to bolo jedno, nevadí že ich nasierame....hlavne že nás všetci dostatočne vidia. ( Kto bol v Egypte tak vie, že tu množstvo áut nesvieti svetlá ani večer )

Prvý deň - Luxorský chrám a Karnak

Naša prvá zastávka bol Luxorský chrám. Ináč vďaka za GPS a dnešné technológie, ktoré nám pomohli zorientovať sa v Luxore. Označenia majú všade, čiže dorazili by sme na miesto aj bez týchto technológii, no o niečo neskôr a aj by sme sa nezamotali, tak ako sa s GPS stáva. Po ceste z Luxorského chrámu do Karnaku sme natrafili na 3000 rokov starú / alebo mladú/  zanedbanú časť aleje sfíng. Bola to nádhera. Okolo tých sfíng boli domy,behali  sliepky, a nechýbal všadeprítomný egyptský neporiadok. Zvláštne, ale je to tak. Mať pred chatrčou 3000 ročnú sfingu, hmmm tomu sa už hovorí výhľad.

Od Nového roku 2019, sa vstupné do všetkých hlavných egyptských pamiatok zvýšilo minimálne o 100 a niekde aj o viac percent, o čom sme sa presvedčili hneď pri kase. Takže vstup do Luxorského chrámu pre cudzincov stojí  140,- LE, čo je 7 euro. Pre Egypťanov stojí lístok 20 LE, čo je 1 euro...

Luxorský chrám

je komplex chrámov, ležiacich na východnom brehu rieky Níl. Bol postavený približne v roku 1400 pred našim letopočtom. V egyptskom jazyku je chrám známy pod názvom "ipet resyt", čo v preklade znamená "južná svätyna". Chrám v Luxore je zasvätený thébskej trojici - Amonovi, Mut a Chonsovi. Komplex začal vznikať za vlády faraona 18. dynastie Amenhotepa III. Behom rímskej nadvlády slúžil chrám ako legionárska pevnosť a oblastné sídlo rímskej vlády. Pred chrámom sa nachádza alej pozostatkov sfíng, ktorá slúžila ako trojkilometrová procesná cesta mezi Luxorským a Amonovým chrámom v Karnaku. Alej bola pôvodne lemovaná stovkami sfíng, stromami a rastlinami. Ak si to tak predstavujem, muselo to vyzerať nádherne.

Karnak

Vstupné do Karnaku nás vyšlo cca 8 € osoba. Ceny sa ale menia, takže už zajtra môže byť cena iná. Karnak je egyptský chrámový komplex, ktorý bol hlavným kultovným  strediskom boha Amona, na severnom okraji mesta Luxor a je najväčším chrámovým komplexom na svete! Karnak je tiež meno súčasnej arabskej dediny. Budoval sa vyše 2000 rokov a je starý vyše 4000 rokov. Bol v neustálom procese tvorenia seba samého. Egypťania ho nazývali Ipet-Sut - najváženejšie z miest. Názov Karnak dostal od Arabov, čo znamená v preklade pevnosť.

Na jeho výstavbe sa zúčastnila väčšina významných faraónov. Chrámový komplex Karnak tvorili tri navzájom kultovne i stavebne prepojené chrámy - Amona, Muty, Chonsua. Chrám bol budovaný v dvoch základných osiach.

• Prvou bola takzvaná cesta Slnka, sráha života, os východ - západ. Chrám sa v tomto duchu rozrastal z východu na západ s takou presnosťou, že v deň letného slnovratu bolo možné pozorovať, ako sa slnko takmer vertikálne spúšťa nad úžľabinou západného horizontu.
  • Druhou osou , ktorá pretínala chrám medzi tretím a štvrtým pylónom, bola tzn cesta procesií, cesta Nílu, os sever - juh.

Karnak leží na ploche 250 tisíc m2 a jeho centrálny chrám boha Amona je najväčšou náboženskou stavbou sveta.

Karnak som navštívila za celý môj život v Egypte dvakrát. Je nádherný a má silnú energiu. Na prehliadku tejto pamiatky, si musíte vyhradiť minimálne  tri - štyri hodiny.   Karnak je naouaj obrovský a i vyžaduje si svoj čas na obdivovanie. Určite na to myslite a tiež  nezabudnite  7x obísť proti smeru hodinových ručičiek  okolo sochy posvätného skarabea na jednom z nádvorí , aby sa vám podľa legendy splnili vaše sny .

Ubytovanie

Do Luxoru sme dorazili s tým, že si v pohode zabezpečíme ubytovanie, bez akýchkoľvek problémov a opletačiek. Hľadali sme na Bookingu a AIR bnb. Trošku sa nám to skomplikovalo, cez Booking sme sa nemohli dohodnúť s hotelom, v AIR bnb sa ujo BOB nemohol rozhýbať za štyri hodiny, tak sme to zrušili a tak kamarát Mohammed našiel super ubytovanie za 50 eur pre všetkých cez google. Výhľad na Níl a raňajky k tomu. SKVELÉ ideme. Už sa nám absolútne nechcelo špekulovať, za takú cenu a ešte aj z výhľadom na Níl, to je pecka teda.

Tak sme zadali do GPS adresu hotela a vybrali sme sa. /Majiteľ ,,Hotela" nám medzi tým volal ešte asi 10x, či teda prídeme, nevedel sa nás asi dočkať. To už nám bolo trošku podozrivé / Prešli sme na druhý breh Nílu a v tej chvíli , keď sme uvideli ten bordel,biedu a špinu,  boli sme vyvalení ako kameň , kde to sme, kam sme sa to dostali.  Na ľavej strane sme mali jeden z  Nílskych kanálov, kopy odpadkov a na pravej strane ľudia, v domoch ako zo stredoveku . Bol to obrovský šok. Ale aj takto ľudia žijú v Egypte... /Toto by mali vidieť všetci tí, ktorí plačú a sťažujú sa nad svojimi životmi ako im je zle..., možno by ich to posunulo v rozmýšľaní niekde inde./ Egypt má nespočetne množstvo tvári. Je krásny, má nádhernú púšť Saharu, ktorú neustále obdivujem, nádherné pamiatky, Níl, úžasné červené more. Ťažko sa mi to tu píše , pretože bol to pre mňa a aj pre mojich spolucestujúcich veľmi silný zážitok. Aj keď sme šli  do hotela už večer, kedy bola tma , videli sme toho aj tak dosť.   Hotel kde sme mali ubytovanie sa volal  Nile view. Nemali sme už ani chuť ísť ďalej,ale nabrali sme odvahu a išli sme dnu. Čakalo nás prekvapenie. Hotel bol celkom fajn, so sľúbeným výhľadom, bazén, pekná záhrada. Milí, ústretoví ľudia, ktorí boli ochotní pre nás urobiť všetko. Dostali sme pekný veľký apartmán, s dvomi spálňami , mali sme úžasný výhľad priamo na Níl a tak východ slnka sme mali ako na zlatom podnose. Čistota síce nebola ako v 5 hviezdičkovom hoteli, ale oproti tomu vonku to bol luxus.So strachom o hygienu sme si objednali večeru, ale tá bola naozaj dobrá a bolo vidno, že tam s hygienou až taký problém nie je. Celú noc som však nespala ...neviem prečo asi mozog potreboval pracovať a porovnávať tie obrovské rozdiely... No ten východ slnka, potom raňajky priamo v už v spomínanej záhrade, to všetko odsunuli na vedľajšiu koľaj a ja som si užívala neskutočne krásny romantický výhľad na ranný Níl.. Majiteľkou tohto hotela , ako sme sa ráno dozvedeli,bola pani z Nemecka, takže preto ten rozdiel...

Po raňajkách sme sa rýchlo pozbierali, nasadli do našho auta a vybrali sa ďalej.

Druhý deň - Memnonové kolosy, Údolie kráľov, Hatšepsutin chrám

Memnonové kolosy

Tieto kolosy sú podobizne jedného z najväčších staviteľov obdobia zlatého veku Amenhotepa III. S jeho menom je spojená stavba ústrednej časti hypostylovej siene v Karnaku, stavba Luxorského chrámu, stavba veľkého paláca v Markate a ďalšie významné stavby. Zádušný chrám Amenhotepa III bol veľkolepý a jeho súčasťou boli Memnosové kolosy, ktoré stáli pred prvým vstupným pylónom. Jediné čo ostalo po tomto chráme, sú práve tieto kolosy. Každý kus bol vytesaný z jediného kusa pieskovca, z materiálu dovezeného z Červeného pohoria. Sochy zobrazujú zbožteného faraóna sediaceho na tróne a sú vysoké takmer 17 m. Pôvodná výška bola 20 m, ale dnes chýba sochám dvojitá koruna s kobrou - ureus.

Chrám kráľovnej Hatšepsut

Najkrajšia a najdokonalešia stavba starovekého Egypta - Zádušný chrám kráľovnej Hatšepsut v Dér el Báhrí. Chrám má nadčasový a moderný vzhľad. Kráľovna Hatšepsut bola dcérou slávneho otca, Thutmosa I. Pri moci sa udržala takmer 22 rokov. Jej postava a informácie o tejto kráľovnej, sa aj napriek množstvu literatúry, nikde neobjavujú a tak sa radí medzi jednu z Egyptských záhad. V chráme je zobrazena Hatšepsut na zničených reliéfoch v podobe sfingy, ako šliape po nepriateľoch. Nemá to ale vojnový význam, iba symbolický.  Chrám má terasovité riešenie. Tri terasy - tri stavy vedomia, tri stupne duchovnosti. Na tretej terase je Hatšepsut zobrazená v podobe boha Osirisa. Prečo vlastne nie je kráľovna Hatšepsut zobrazená na reliéfach a prečo sú zničené tie, kde bola? Jej žiarlivý následovník ,ako to bolo často v týchto časoch zvykom, jej vyobrazenie a meno  jednoducho dal odstrániť odvšadiaľ, kde sa dalo. Ale keďže o nej aj teraz vieme, tak sa mu to zjavne nepodarilo na  100 %

Z chrámu Hatšepsut je vidieť pás zelene, ktorá prechádza cez Saharu

Údolie kráľov

Je to údolie v západnej časti Nílu, ktoré slúžilo ako pohrebisko pre faraónov a iných vysokopostavených osôb v období Novej ríše od 18. po 20. dynastiu.

Údolie kráľov, napriek svojmu názvu, obsahuje aj hrobky obľúbených šľachticov, ako aj manželky a deti šľachticov a faraónov. Preto len asi 20 hrobiek skutočne obsahuje pozostatky kráľov... A iba 18 je sprístupnených verejnosti , ale nikdy nie sú otvorené v rovnakých časoch, takže reálne to môže byť maximálne 10. Napriek tomu tu denne príde priemerne 4000 až 5000 turistov.

Vstupné do údolia kráľov stojí 200 EGP na osobu, čo je cca 10 euro. Lenže pozor! V údolí kráľov sa síce nachádza 65 hrobiek,ale na lístku máte vstup len do troch !!! ... Ak ich chcete vidieť viac, musíte si priplatiť. Ak chcete fotografovať, priplatíte si tiež....ALE !!! Fotografovať môžete iba exteriér. Vo vnútri hrobiek je fotografovanie zakázané.Po toľkých rokoch strávených v Egypte sme ale dospeli k jednoznačnému záveru: Egypťania jednoducho zákazy milujú !!! Pri toľkých obmedzeniach ale u mňa, lebo nie som Egypťan, automaticky prichádza sklamanie, . Pre vás čo toto čítate však nie, lebo už viete čo tu na vás čaká...

Egyptskí predavači

Počítajte, že všade ale všade sú predavači suvenírov, ktorí si myslia, že všetko potrebujete a neviete bez toho žiť. To môžete vidieť aj na videu, ktoré nájdete nižšie. Všetko stojí ONE dolar a všetko je neskutočne potrebné. Pokiaľ máte chuť vyjednávať a priniesť si niečo aj z Luxoru, máte jedinečnú možnosť. Ak nie, stačí slušne poďakovať - LA ŠOKRAN,/Nie,Ďakujem / aj keď pri niekom to musíte povedať minimálne 10 krát  a ísť ďalej. Určite nie je na škodu naučiť sa pár slovíčok, viet, ktorí vám naozaj uľahčia komunikáciu. Je to zároveň aj úcta voči krajine kde sa nachádzate a domáci vás hneď ináč vnímajú. No a možno získate aj lepšiu cenu :)

Informácie v tomto článku som čerpala tiež z knihy od Janky Vranajovej - Egypt krajina mystérií. Janka je úžasná dáma, ktorá žije už roky v Egypte, kde sme sa aj zoznámili. Jej kniha sa mi dostala do rúk ešte len nedávno. Má v nej krásne spracované informácie. Je to príručka pre všetkých milovníkov Egypta, bádateľov, turistov, sprievodcov a jednoducho všetkých, ktorí milujú Egypte. Ak si chcete urobiť radosť a dopriať si skvelú knihu, kde sa dozviete aj zaujímavé informácie o Egypte, tak nech sa páči...pridávam kontakt na Janku :)

janka.vranayova@gmail.com

Najnovšie články na blogu

Prečítajte si, čo je nové

Maldivy v Egypte...Orange Bay, pláž na najväčšom ostrove Giftun v Hurgade. Ideálne miesto na relax s deťmi, pretože voda je plytká, detičky sa majú kde bezpečne hrať, rodičia oddýchnuť, dať si výborné jedlo, kávu či čaj...toto miesto sme si doslova zamilovali ...teraz momentálne získava aj nový vzhľad, aby sa tu každý cítil luxusne a príjemne.